Napotki za učinkovito učenje
KAKO SE UČINKOVITO UČITI?
Pri učenju si, tako kot pri vsakem delu, postavi 5 izhodišč:
- KDO JE TISTI, KI NAJ SE UČI? JAZ!
- KDAJ NAJ SE UČIM? Ob pravem času.
- KAKO NAJ SE UČIM? Poenostavljaj in varčuj s časom!
- KJE NAJ SE UČIM? Kjer se najbolje počutim.
- ZAKAJ NAJ SE UČIM? Da izpolnim vse, kar sem za danes načrtoval.
Razred želim izdelati s takšnim uspehom, kakršnega sem si zadal.
Doseči hočem poklic, ki si ga želim.
Od tega, kako si motiviran za učenje je odvisno, kako učinkovit boš pri učenju. Zato moraš najprej sam spoznati:
ZAKAJ SE SPLOH ŽELIŠ UČITI?
KAJ JE TISTO, KI TE ŽENE, DA BI SE RAD NEKAJ NAUČIL?
KATERI SO CILJI, KI SI SI JIH ZASTAVIL V ŽIVLJENJU?
Kadar opazuješ sebe in se primerjaš z drugimi, si prizadevaj, da ne vidiš pri drugih le prednosti, pri sebi pa le primanjkljajev! Veš, da imaš tudi pomanjkljivosti, a prav tako jih imajo drugi ljudje. Kljub šibkostim pa smo vsi vredni ljubezni. Sprejmi se takega, kakršen si. Vsakogar od nas določajo številne lastnosti, po katerih se ljudje razlikujemo med seboj ali pa smo si podobni. Tudi če nisi zadovoljen z vsemi svojimi lastnostmi, se vendar lahko sprejemaš in se imaš rad. Usmeri se na tiste svoje lastnosti, ki so dobre. Večkrat pomisli nanje; to te bo navdajalo z zadovoljstvom in zaupanjem.
Cilji ti pomagajo, da začutiš, da ima tvoje življenje smisel in se je vredno potruditi. Ko dosežeš zastavljene cilje, pridobiš samozavest. Kadar si brez ciljev in brez načrtov, imaš občutek, da je življenje nesmiselno. Hitreje podležeš vplivu slabe družbe.
Kaj je dobro upoštevati, kadar si postavljaš cilje?
- Cilj mora biti tvoj. Če ti ga postavijo starši ali učitelji, je to njihov cilj. V takšnem primeru si morda ne boš dovolj prizadeval, da bi ga dosegel.
- Cilj ne sme biti postavljen niti prenizko niti previsoko. Če je cilj postavljen prenizko, ne predstavlja nobenega izziva. Ni se potrebno veliko truditi za rezultat. Vendar je tudi zadovoljstvo, ko je cilj dosežen, majhno. Kadar pa je postavljen previsoko, je le malo možnosti, da ga dosežeš. Vanj vložiš veliko truda, doživiš pa neuspeh. Previsoki cilji ti jemljejo voljo in zaupanje vase.
- Svoje cilje zapiši. Ko cilje zapišeš, si jih laže predstavljaš in tudi laže dosegaš.
- Začrtaš si dolgoročne cilje (Kdo želiš biti in kaj želiš početi čez deset let?), nato pa si te cilje razdeliš v kratkoročne cilje (Kaj lahko danes, tukaj in zdaj storiš). Ovire na poti do ciljev lahko spremeniš v priložnosti, izzive. Če ovire sprejmeš kot izzive, te to spodbudi, da zbereš več energije za delo ali učenje in se še bolj veseliš svojega uspeha.
Pišem, ker si bolje zapomnim.
O tistem, kar se učim, si v mislih ustvarim podobo.
Ko berem ali pišem, si zapisujem.
Pri zapisovanju uporabljam barve, berem raje sam/a. Ideje narišem, naslikam.
Opazujem učiteljev obraz, ko razlaga.
Vključen radio me ne moti.
- uporaba slik, fotografij, ilustracij, grafov;
- jasno morajo videti učitelja pri razlagi, še posebej gestikulacijo;
- uporaba barv za podčrtavanje in označevanje pomembnih besedil;
- ideje naj narišejo, naslikajo;
- zgodbo naj najprej napišejo in tudi narišejo;
- branje ilustrativnih besedil;
- predstavljajo naj si besede;
Ko poslušam besedilo, se ga lažje učim.
Rad govorim, ko pišem.
Ko berem, v mislih »poslušam« besede.
Bolje si zapomnim snov, če se učim glasno.
Rad/a pripovedujem šale in si jih zapomnim.
- sodelujejo v diskusijah ali debatah;
- snov ponovijo v obliki nastopa;
- snemajo predavanja ali posnamejo del besedila;
- glasno berejo;
- za lažje pomnjenje uporabljajo glasbeno podlago;
- se o idejah pogovarjajo;
- učenci nekomu narekujejo pri zapisu besed;
Ko sem telesno dejaven, dobim dobre zamisli.
Ko se učim, imam rad/a premore.
Rad/a delam stvari z rokami.
Rad/a se učim na različnih mestih, stoje.
Zato se učencem, ki jim je ljubši motorični tip učenja, svetuje:
- veliko odmorov med učenjem;
- med učenjem naj se premika;
- učijo naj se stoje;
- uporabljajo zelo močne barve za zapomnitev;
- poslušajo glasbo med učenjem.
- glasno obnavljanje ključnih besed ali povedi,
- ponovno prebiranje gradiva,
- ponovno zapisovanje gradiva v obliki obnov.
- Način pomnjenja, ki se pogosto zelo obnese, so asociacije. So zelo subjektivno zgrajene, osebne, nenavadne. Otrok lahko ustvarja najbolj »nore« asociacije.
Npr.: To, kdaj je plima in kdaj oseka, ko morska voda upade, si lahko zapomnimo s pomočjo predstave, da se voda »odseka«, je je manj in je takrat oseka, plima pa je njeno nasprotje. - Otrok si lahko pri učenju pomaga tudi s kraticami, npr. SKAT (Sparta, Korint, Atene, Tebe) kot najpomembnejše starogrške mestne države.
- Pri pomnjenju pomagajo tudi rime, abecede, predstave.
- Učenje angleščine s pomočjo: npr. domin, spomina (slika – beseda)
- Datume, števila, pin kode in telefonske številke si lahko zapomnimo s pomočjo (telefonske) številčnice: Zapomnimo si zaporedje gibov, sledijo gibu roke po številčnici.
V gozdu brž najdem zrele jagode. (Če prečrtamo samoglasnike, dobimo zveneče soglasnike, ki se v orodniku vežejo s predlogom z.)
Ta suhi škafec pušča. (Če črtamo samoglasnike, dobimo nezveneče soglasnike, ki se v orodniku vežejo s predlogom s.)
SKAT – Sparta, Korint, Atene, Tebe (najpomembnejše starogrške mestne državice)
KSN – kladivce, stremence, nakovalce (slušne koščice v srednjem ušesu)
SO2 – žveplov dioksid: srna sreča dve hudo smrdljivi opici – (prve črke živali)